Anatomiskola – magmusklerna – har du koll på dina magmuskler? Dessa delar består de av

|

Det är många som drömmer om att ha magrutor, ett ”sexpack” som en del säger, en ”tvättbräda”. Kärt barn har många namn. Men vi har alla magmuskler. Även om de flesta av oss inte har synliga rutor så finns ändå musklerna därunder, men de täcks av ett fettlager vilket är helt naturligt.

För att få synliga magrutor krävs det för de flesta hård träning under lång tid och väldigt kontrollerad kost. Väljer man att sträva dit är upp till var och en, personligen tycker jag inte det är så intressant med det estetiska. Det kostar mer än vad det smakar. Du kan genom bra träning istället fokusera på att få en stark mage men ändå kunna njuta av livet, av att äta gott och inte enbart fokusera på träning.

Du kan genom bra träning istället fokusera på att få en stark mage men ändå kunna njuta av livet

Magmusklerna består av rectus abdominis – den raka bukmuskeln, oblique externus abdominis och oblique internus abdominis – yttre och inre sneda bukmuskeln samt transversus abdominis – den inre magmuskeln som går som ett band runt magen och är en muskel vi fokuserar på när vi tränar core och pratar om den djupa magmuskeln.

Alla muskler behövs, men den absolut viktigaste är den inre då den hjälper till att stabilisera kroppen och ge styrka inifrån. Men alla magmuskler mår bra av att tränas. Här i Proviva-bloggen har jag gett många bra träningstips för magen, det är bara att klicka dig runt bland inläggen och videoklippen och sätta igång att träna. Välj något för djupa magmuskeln, för de sneda och för den raka. Lycka till!