Äta efter träning – när, vad, varför

|

Ju snabbare du äter efter träning, desto bättre. Särskilt om du har tränat hårt. Du bryter ner kroppen under träning, och efter träningen är risken stor att drabbas av infektioner innan du har fått i dig mat som bygger upp ditt försvar igen.

Ta därför som vana att äta något inom 15 minuter efter det att träningspasset är avslutat. Ska du äta ett mål mat inom kort behöver du inte få i dig så mycket, en banan kommer du långt med. Men att gå från gymmet  på tom mage och åka tunnelbana eller trängas på en buss med en massa människor för att komma hem är dumt då infektionsrisken är hög.

Vad äta?

Vad ska du då äta direkt efter träning? Jag förespråkar att äta vanlig mat i den utsträckning du kan. Men självklart funkar det att köpa en bar eller proteindryck på gymmet efter träning. Det är inte fel, men det finns andra alternativ.

Jag förespråkar att äta vanlig mat i den utsträckning du kan.

Efter träning vill kroppen snabbt ha energi. Därför är det bra att äta något som snabbt går ut i kroppen. Snabba kolhydrater och protein är bra att få i sig direkt. Fett är däremot inte det bästa att äta det första du gör efter träning då det medverkar till att näringen kommer ut långsammare i kroppen, blodsockret höjs inte lika snabbt. Fokusera därför på kolhydrater och protein. Äter du en smörgås får det gärna vara ett ljusare bröd till skillnad mot smörgåsen du kanske åt innan träning.

Ljust bröd, philadelphia, kalkon och groddar utgör en grym efter-träning-macka. Andra superenkla tips är att ta med ett hårdkokt ägg eller banan och en liten förpackning mjölk. Eller varför inte förbereda en smoothie gjord på frysta bär, yoghurt och is i en termos. Där får du en massa antioxidanter i bären och bra med protein i yoghurten.

Missa heller inte tipsen för vad och när du ska äta innan ditt träningspass!