Äta innan träning – när, vad, varför

|

En av de vanligaste frågorna jag får handlar om mat i samband med träning. När och vad ska jag äta innan passet? Detta tänkte jag nu svara på.

När?

Hur tätt inpå innan ett träningspass som det känns okej att äta är väldigt olika – dels beroende på hur just din kropp reagerar när du har ätit och dels beroende på vad du ska träna. Jag brukar rekommendera att äta senast cirka två timmar innan ett konditionspass och cirka en timme innan ett styrkepass.

Jag brukar rekommendera att äta senast cirka två timmar innan ett konditionspass och cirka en timme innan ett styrkepass.

Äter du tätare inpå passet kan du uppleva obehag om du tar i hårt när du tränar. Du vill inte att kroppen ska hålla på att bearbeta maten för fullt, du vill att maten ska ha hunnit sjunka undan något och att kroppen kan hålla fokus på den fysiska ansträningen istället. Har du däremot missat att äta eller tränar tidigt på morgonen behöver du såklart inte strunta i träningen eller gå upp två timmar tidigare bara för att äta. Det funkar att ta något litet – kanske en banan och ett glas mjölk – strax innan träning. Men för de flesta rekommenderar jag att ha större mellanrum mellan det senaste målet mat innan träning och själva träningen.

Vad?

Vad ska du då äta? Det beror lite när på dygnet du tränar. Har du ätit ett av dina huvudmål som sista mål innan träning skulle jag äta balanserat och inte överäta mig. Blir du alldeles för mätt blir du trött och du kanske inte ens kommer iväg till träningen. Ta för vana att äta dig mätt, men inte övermätt. Lyssna på kroppens signaler. Ät varierad mat och låt kolhydrater, fett och protein ingå i din mat. Kom även ihåg viktiga vitaminer – ät bär, grönsaker eller frukt till målet.

Ta för vana att äta dig mätt, men inte övermätt. Lyssna på kroppens signaler.

De flesta tränar under lunchrasten eller efter skolan eller jobbet, och då är oftast det sista målet innan träning ett mellanmål. Bra mat ska inte vara för tung för kroppen att smälta, du vill att maten ger en stabil blodsockerkurva och att maten är enkel att ta med i väskan. Här är två varianter på bra och goda mellanmål att äta innan träning. Beroende på vem du är kanske du får komplettera med ytterligare mat för att bli mätt, eller ta mindre.

Smarrigt smörgåsmellanmål: grovt bröd, smör, kokt ägg, babyspenat, paprika, smörgåskrasse. Komplettera med en frukt.

Krämig röra: kesella, bär från frysen som får tina under dagen, hackade naturella nötter.