Barnvagnsträning

|

I januari i år födde jag mitt andra barn. Därför är oftast barnvagnen med mig så fort jag går utanför dörren. Och jag är inte ensam – det finns många barnvagnar och nyblivna mammor därute. Se inte på barnvagnen som något jobbigt att släpa runt på, se det som en extra vikt och träningsredskap som kan hjälpa dig att bli en stark mamma.

Är du precis som jag mamma till små barn och vill få in träningen samtidigt som du passar barnen? Då kan ett bra sätt vara att träna när du är ute på promenad – något vi mammor ofta är eftersom barnen brukar sova gott i vagnen.

När du promenerar med din vagn, se till att ställa in handtaget så att du kan slappna av i axlarna och ha en stolt fin hållning. Rulla bak axlarna, sträck på dig och aktivera coremuskulaturen genom att göra ett ”sss”-ljud och känna en spänning som du sedan försöker behålla när du promenerar.

Att pressa en barnvagn uppför en backe är grym träning där hela kroppen får chans att jobba.

Aktivera även den viktiga bäckenbottenmuskulaturen. Promenera raskt så att du höjer pulsen och blir lätt flåsig. Kanske har du någon seg backe i närheten där du kan gå upp en eller flera gånger. Att pressa en barnvagn uppför en backe är grym träning där hela kroppen får chans att jobba.

På flacka partier kan du gå utfallssteg och endast hålla fast i handtaget med en hand. Gå 20 utfallssteg och byt sedan hand och gå 20 till.

Rör dig aktivt minst 30 minuter om dagen. Vi mammor rör oss i regel mycket när barnen blir så pass stora att de kryper eller springer iväg, men kom ihåg att göra det med bra hållning och att gärna jobba på konditionen under en längre sammanhållande period några gånger i veckan.