Energiboosta din kropp och knopp

|

Många av oss kliver nu in i hösten med nyvunnen energi från sommar och ledighet. Men när vardagen väl rullar igång, är det många som konstant känner sig lite trötta och hängiga. Genom att äta rätt och röra på sig kan man faktiskt påverka sin energinivå avsevärt. Och det behöver faktiskt varken vara tråkigt eller svårt!

Mina bästa tips för att bli piggare med rätt kost

1. Bort med blodsockerdippar

Genom att blodsockret hålls på en jämn nivå undviker du de värsta trött-dipparna. Se till att ha nyttiga mellanmål – en näve nötter, en frukt eller ett kokt ägg kan rädda eftermiddagen. Välj långsamma kolhydrater som råris, baljväxter, fullkornsbröd och undvik vetemjöl, vit pasta och socker.

Frossa i C-vitamin, som hjälper kroppen att ta upp järn.

2. Järnkoll

Allt för många tonårsflickor och även fertila kvinnor har i dag järnbrist. Eftersom järn behövs för att transportera syre i kroppen kan järnbrist göra dig trött. Inälvsmat, nötkött och gröna grönsaker, som t ex spenat, är järnrika livsmedel.

3. Frossa i citrusfrukter

Frossa i C-vitamin, som hjälper kroppen att ta upp järn. Det finns gott om i citrusfrukter och kål. Ät gärna vitkålssallad till blodpuddingen!

4. Bästa bären

Idag finns ett stort utbud av så kallade ”superbär”, till exempel gojibär och acaibär, men vanliga bär är billigare och riktiga antioxidant- och vitaminbomber.

5. Choklad gör dig glad

Serotonin, kroppens eget må-bra-hormon, höjs när man äter mörk choklad (minst 70-procentig kakaohalt). Njut med måtta.