Här och nu

|

Bortom den ofta så stressade tanken finns din kreativitet, intuition och den så kallade magkänslan. Det gäller att vara närvarande i stunden och ta kontroll över tanken så att tanken inte kontrollerar dig.

Idag finns många olika sätt att balansera tanken, som till exempel yoga, mindfulness och meditation. Andningen är en gemensam nämnare i alla dessa former. När du dämpar stress och blir mer närvarande i nuet, samt tar kontroll över din tanke så att den inte upprepar sig onödigt mycket och tänker tankar som inte behövs i stunden, upplever du mer harmoni och handlingskraft i det du gör.

Städa hjärnkontoret!

Bra att tänka på är att tanken inte alltid är lika viktig som vi gör den.

Bra att tänka på är att tanken inte alltid är lika viktig som vi gör den. Jag brukar kalla det för tankedamm. Ta fram den mentala dammsugaren och gör rent på hjärnkontoret. Det är numera vanligt att konst, dans, sång och kreativa uttryck får vara del av terapier mot utmattning och stress. Var kreativ i vardagen. Gör något litet varje dag som får din inre passion att känna glädje. Ta bilder, måla, sjung, skriv, laga mat eller dansa.

Lyssna på magkänslan

Det gamla uttrycket ”lyssna på din magkänsla” handlar om intuition, men för att ha tillgång till den behöver du landa i stunden, nuet och i en harmonisk version av dig själv. Stå dig stark och låt inte stressen reagera i kroppen. Unna dig time-out och balansera obalansen. Som jag brukar säga, du kan inte hitta balansen utan att först tappa den men du kan behålla den när du väl lärt dig tricket. Inget är rätt eller fel. Livet utmanar vår balans dagligen men det är hur du tar det som är avgörande för att du kan behålla lugnet i stormen.

Som alltid, andas lugnt och lyssna till din tystnad. Då hör du det som är viktigt!