Så kommer du i mental toppform – med meditation, affirmation och visualisering

|

Många vill och behöver hitta redskap för att hantera stress, oro, trötthet och få kraften att göra en nystart, komma i form eller som jag brukar säga, återställa balansen. Din tanke är din möjlighet. Din inställning är en förutsättning. Din kropp är ditt redskap. Du kan börja här och nu. Det bästa är att det aldrig är för sent. 

Jag får ofta frågan, om det är för sent när man tidigare inte har tagit hand om sig, tränat regelbundet eller generellt ägnat för lite uppmärksamhet åt just sin hälsa. Nej, det är aldrig för sent!

Vi har en helt fantastisk kropp som omedelbart jobbar för dig om du jobbar med den. Den reagerar med resultat oavsett ålder. Du kan förändra och förbättra din funktion i vilken ålder du än är. Jag kallar hälsa för “funktion”. Se till att du fungerar på bästa möjliga sätt. Då känner du dig stark och självständig. Dina tankar spelar stor roll för ditt inre lugn.

Vi har en helt fantastisk kropp som omedelbart jobbar för dig om du jobbar med den.

Uppmärksamma dina tankar och du kommer att märka hur lätt det är att upprepa dem, speciellt tankar som “jag är trött”, “hur ska jag klara detta”, “jag har ingen lust” och så vidare. Negativa tankar som inte leder någonstans, leder oftast till upprepning. Och ju mer du upprepar något som inte genererar positiva tankar desto värre blir det!

Rena och rensa i kroppen men glöm inte att göra samma sak uppe i hjärnkontoret. Rena och rensa bland dina tankar. Byt ut trista tankar mot positiva. Jag brukar jämföra det med att dammsuga; bort med dammet hemma och bort med dammet i dina tankar. Ge utrymme för nya tankar, stillhet och reflektion.

Meditation, affirmation och visualisering

Meditation används bland annat som en effektiv metod för att dämpa stress och olika symptom vid utbrändhet, depression och ångest. Även migrän, sömnproblem, orolig mage och dåligt självförtroende kan påverkas positivt med hjälp av meditation.

Meditation används till exempel i religioner som buddism och hinduism för att söka andlig insikt, men du behöver inte vara religiös för att tillgodogöra dig de många positiva effekter som är resultat av meditation. Det finns många sätt att meditera med hjälp av andningsteknik, affirmation, mantra, visualisering eller meditation som förstärks av ljud, ljus eller färger.

 

Så här jobbar jag själv med affirmation och visualisering

 

Affirmation

Jag väljer en mening som är tydlig och beskrivande för det jag önskar manifestera i stunden. Det kan till exempel vara ”Jag har tillgång till all den energi jag behöver och mer därtill.” När jag vet att jag har en riktigt tuff dag – vilket för mig ofta innebär 12-16 timmars arbetsdag inklusive restid – då upprepar jag meningen som ett mantra om och om igen, flera gånger under dagen. Jag blundar, fokuserar på andningen och jobbar med mitt mantra. Genom åren har detta gjort många underverk för mig kan jag lova. Prova du med! Men meningen och ordvalet måste vara ditt eget och totalt förankrat med ditt ”här och nu”.

Varje morgon fyller jag i fem saker jag är tacksam för. Det ger en tacksam start på dagen.

Visualisering

Jag har en bok som jag fyller med bilder som harmoniserar med mitt liv, mina önskemål och drömmar. Jag klipper och klistrar in nya bilder vart eftersom. Jag bläddrar ofta i boken, låter bilderna fylla mig med bra känslor och njuter av allt som är, oavsett när det blir. ;) Jag har även två favoritappar, en för visualisering och en tacksamhetsjournal. Varje morgon fyller jag i fem saker jag är tacksam för. Det ger en tacksam start på dagen.

 

Prova dig fram

Meditera, affirmera och visualisera. Hitta det eller den kombination som passar dig bäst. Med mental träning kan du förändra din tanke och känsla. Din känsla är oerhört viktig för din inställning till det mesta. Ta kontroll över tanken så att inte tanken kontrollerar dig.

Tänk som du vill att det ska vara.