När motivationen tryter – tips!

|

Hur härligt du än vet om att du mår efter ett träningspass är det inte alltid enkelt att dra på sig gympaskorna och bränna av ett pass. Ibland lockar soffan enormt. Och tröskeln ut från hemmet kan kännas oövervinnerligt hög. Men det finns sätt att komma över sin motivationssvacka och åter hitta glädjen i idrottandet.

Det bästa är att ligga ett steg före sin dipp. Det är för många av oss svårare att ge sig ut från hemmet när man väl har kommit hem efter en lång arbetsdag, efter förskolehämtningar etcetera. Väl hemma är det läxor som ska läsas, middag som ska förberedas – listan kan göras lång.

Mitt första tips är därför: planera din träning och träna när du ändå är i farten.

När dippen ger sig till känna kan du ändå lura dig själv.

Antingen direkt på morgonen innan du har hunnit börja rådslå med dig själv om du ska eller inte ska träna, bara gör det! Eller träna på lunchen alternativt på väg hem från jobbet. Kanske kan du till och med kombinera din träning med att transportera dig? Kanske har du möjlighet att byta om till träningskläder och cykla eller springa hem från jobbet?

Men när dippen ger sig till känna kan du ändå lura dig själv. Att sätta på sig träningskläderna är ju egentligen inte så jobbigt. Det orkar du. Det som är jobbigt är tanken på att träna 45, 60 minuter. Bestäm dig då för att träna fem minuter. FEM minuter. Det är ingenting. Det orkar du. Om du efter fem minuter sedan känner att du kan träna lite till är det bara att fortsätta.

Vips har du tränat en bra stund, och du har definitivt rört på dig mer än vad du hade gjort om du stannat i soffan. Tänk att lite är bättre än inget.

Är det så att det är ett visst träningspass som du känner är extra jobbigt att ta dig iväg till kanske det är dags att byta ut just det passet mot ett annat. Kom ihåg att träning ska vara roligt. Lyssna också på kroppen. Ibland vill den ta en snabb promenad istället för att köra styrketräning. Låt den då göra det. Men låt inte latheten vinna när du innerst inne vet att du faktiskt vill träna och få alla hälsofördelar som följer av det.

Lycka till!