Planera och balansera din tid

|

Det finns ett uttryck som heter ”Tid är allt vi har”. Det är förvisso sant men ändå upplever de flesta en ständig tidsbrist, tidspress och det i sin tur skapar obalans och stress. Ett effektivt sätt att undvika detta ekorrhjul är att ta kontroll över din agenda och planera din tid.

Tanken är bra att ha men ibland slår den knut på sig själv, det vill säga ju mer vi har att göra, desto mer tänker vi på allt vi har att göra. Det går åt en massa onödig energi att i tanken upprepa allt vi ska hinna med, tänka på att vi inte hinner med det samt påminna oss om allt vi ska hinna med att hinna med. Det tar inte lång tid före vi är näst intill utmattade ”av bara tanken”!

”ju mer vi har att göra, desto mer tänker vi på allt vi har att göra”

Planering är allt. Sen är det bara att agera och inse att allt ändå inte blir så som man har tänkt det!

Avsluta varje vecka med en balanserande tidsplanering. Söndag kväll är en bra tidpunkt. Skriv ”att-göra-listor” och dela upp listorna i olika teman, till exempel på jobbet, i hemmet, träningsveckan, med familjen, att handla, att fixa och glöm inte privata jag-listan med saker du vill göra för att du ska må bra och bättre med dig själv.

 

Dela upp varje lista i 3 delar: 

  1. Prioriterat – det du måste göra direkt.
  2. Under veckan – det du kan ta när som helst i veckan.
  3. När det finns tid över – det du vill och avser att göra men som kan vänta.

Att planera vecka för vecka gör att du sparar på ”tanke-energi” i vardagen då allt oftast rullar på i högt tempo. Då är det skönt att bara kunna agera och pricka av punkt för punkt. I slutet av varje vecka kan du utvärdera din planering. Var du för optimistiskt? Hur mycket fick du gjort av allt du hade tänkte att göra? Ta med dig utvärderingen till nästa veckas planering och var realistisk och snäll mot dig själv.

Vi är bara mänskliga. Ställ inte orimliga krav på din prestation och energi. Du behöver vila och leva. Balans i vardagen och i din planering.

Ta vara på tiden.