Res effektivt

|

Vare sig du reser till och från jobbet, ska på semester eller på en weekend finns det mycket du kan göra för att ta tillvara på restiden och verka för ditt välbefinnande.

Tips i rusningstrafik

Om du pendlar och ofta befinner dig i bussar och tunnelbanor där stressen är ett faktum är det bra att fokusera på att tvärtom varva ner och ta till vara på den tid du ändå inte kan påverka. Tågförseningar, oväder och annat ställer till det både för resenärer och arrangörer. Människor rör sig snabbt, rusar och stressar på. Det är lätt att dras med och göra samma sak.

Här kommer några tips för dig i vardagstrafiken:

  1. Lyssna på lugn och rogivande musik som stänger ute bruset från stressen.
  2. Träna på din lugna andning och att stå eller sitta rätt. Meditation och mindfulness.
  3. Vila tanken från allt som varit under dagen eller allt du ska göra. Tänk positiva tankar och tillåt dig att ”pausa” den aktiva ”måste fixa-fasen”.
  4. Blunda gärna och vila inom dig själv. Slappna av från att titta och observera alla personer du möter, sitter framför och intill.
  5. Fokusera på att tänka på allt du är tacksam för just nu. Det bidrar till positiva känslor och energi.

Övningar för tåg-, buss- eller flygresor

Fem minuter av andnings- och kroppsövningar samt självmassage en gång i timmen är ett bra sätt att hålla energin på topp och se till att din kropp mår bra under resan.

Fokusera på din andning. Låt tankarna vila.

Här är vad du kan göra:

  1. Sitt rätt och bekvämt (ta gärna av dig skorna). Jag brukar ha med mig varma sockor i väskan.
  2. Fokusera på din andning. Låt tankarna vila.
  3. Rulla axlarna framåt, uppåt och bakåt. Luta huvudet åt sidan och gör en cirkel över till andra sidan. Titta från sida till sida. Dessa övningar mjukar upp axlar och nacke där vi ofta får spänningar.
  4. Klappa igång cirkulationen i benen och ner över fötterna.
  5. Avsluta med skön massage på huvudet. Blunda och andas lugnt.
  6. Ha gärna med en skön handcreme, ansiktsvatten på spray och aloe vera-liniment så kan du göra lite spa på resande fot eller höjd samtidigt.

Jag brukar passa på att massera händerna och därefter huvudet, nacken och avsluta med lite magmassage. Jag klappar igång cirkulationen på benen och ner över fötterna. Därefter sprayar jag fuktgivande vatten på ansiktet och håret. Ett liniment piggar upp och verkar även positivt om man har huvudvärk. Ta en liten klick vid tinningarna.

Summering

Omvandla restid till må bra-tid. Ta en paus från datorer, smartphones och annat. Umgås med dig själv och ta en välförtjänt paus. Packa gärna med en ögonmask i väskan så att du kan mörklägga och sova om John Blund hälsar på!