Sätt mål och gör en plan

|

Varför tränar du? Många brukar svara att det är för att undvika sjukdomar och må bra. Ett annat vanligt svar är för att gå ner i vikt, bli starkare eller klara av en viss utmaning. Kanske vill du klara av att springa ett visst antal kilometer eller klara av att leka med dina barn utan att få ont i ryggen?

Träning är bra till mycket och du behöver inte ha ett särskilt mål med din träning, men det kan hjälpa att ha det. Ett mål kan ge dig inspiration att ta i de dagar som känns tunga och ett mål hjälper dig att veta vad och hur du ska träna.

Vi kan mer än vad vi tror så våga sätt höga mål och jobba för att nå dit.

Mitt tips till dig blir därför att tänka ut VAD du vill med din träning. Sätt ett tydligt mål och gör en plan för att nå dit. Längst vägen sätter du ut delmål. När du når ett av dina mål – belöna dig. Ett nytt plagg att träna i är en grym motivationshöjare längst vägen. Vi kan mer än vad vi tror så våga sätt höga mål och jobba för att nå dit. Lycka till!

De bästa målen är SMARTA. Då kan du nämligen tydligt se om du kommer dit du vill. Ett SMART mål är:

Specifikt – tydligt vad du vill

Mätbart – något du kan mäta, vad klarar du idag mot det du vill klara

Attraktivt – du måste vilja nå målet för att orka ta dig dit

Realistiskt – är du realistisk i din målsättning?

Tidsbestämt – start och stopp.