Sitt säkert

|

Tänk så ofta du sitter ner och tänk om du kunde använda denna tid effektivt för ditt välbefinnande?! Då blir det lätt att göra rätt. Sätt dig rätt till rätta och läs detta blogginlägg och låt det bli starten på en ny era i ditt sittande liv!

Vi sitter när vi äter, åker tåg, buss eller bil. Vi sitter i soffan, på jobbet, på bion eller när vi lyssnar till föredrag och går på teater. Börja med att uppmärksamma hur du sitter. Korsar du benen? Sitter du och sjunker ihop? Åker axlarna framåt? Andas du medvetet? Somnar du i soffan med huvudet hängandes åt ena sidan för att sedan vakna med nackspärr?! Du är inte ensam!

Sätt dig rätt till rätta

Sitt med bägge fötter i golvet. Lägg händerna bekvämt tillrätta vilandes på benen. Sträck på ryggen. För axlarna bakåt. Känn huvudet bli en förlängning av ryggen. Andas lugnt. Landa i stunden.

Om du sitter mycket på jobbet är det extra viktigt att du tänker på att ta en paus, ställa dig upp och sträcka armarna högt upp. Rör lite på kroppen, minst 2 minuter per timme. Min absoluta favoritövning är att ta tag i armstöden och häva mig upp, riktigt känna hur ryggen får hänga ut. Det är så skönt för nedre delen av ryggen.

Har du lätt för att somna i soffan innan fredagsmyset kommer igång?! Skaffa dig en balansboll. Den håller dig i rörelse och du vaknar helt garanterat om du ramlar av! Balansbollen är bra som variation till stolen vid datorn och vid matbordet.

Balansbollen är bra som variation till stolen vid datorn och vid matbordet.

Dessutom kan du göra en mängd olika övningar som stärker mage och rygg, den osynliga korsetten av styrka. Nästa gång du reser i tåget, bussen eller flyget, passa på att göra lite sköna övningar som får fart på din energi och cirkulation. Jag har ett eget litet flyg-pass, det vill säga övningar som jag gör när jag flyger, med allt från andning, övningar och egen massage. Visst får jag en blick eller två av mina medresenärer men då brukar jag alltid bjuda in övriga passagare att hänga på. Bara så du vet om vi ses där uppe i det blå!

Summering

Sitt bekvämt i alla sittande situationer med bra hållning och effektiv andning. Ta mikropauser och ställ dig upp. Varför inte ta ett par danssteg innan du sätter dig rätt till rätta igen. Sitt säkert där ute!

 

PS.Stort tack till Nova Park för möjligheten att filma i er vackra Water Lounge!