Spring in våren

|

En del har hållit igång sin löpträning hela vintern. Andra tränar annat under årets kallaste månader och drar på sig löparskorna först när snön försvinner och ishalkan är ett minne blott. För den som har kört på som vanligt är det bara att fortsätta nöta mil i spåren, träna intervaller och testa olika slingor. För den som inte har sprungit på ett tag kommer här tre tips för att göra starten så bra som möjligt.

Även du som aldrig har löptränat kan följa dessa tips för att komma igång. Löpning är otroligt bra för konditionen samt att många muskler används. Komplettera gärna löpningen med planka och sidoplanka för att stärka upp bålen. En stark mage behövs under löpningen för att få fin hållning och minska risken för skador.

en stark mage behövs under löpningen

  1. Varva löpning med gång. Spring en minut, gå en minut första löppasset. Upprepa valfritt antal gånger. Börja försiktigt och öka sedan perioden när du springer för varje gång du är ute. Andra gången, spring 1,5 minut och gå en minut. Ibland kan du få köra samma tidsintervaller ett par tre gånger innan du känner dig redo att fortsätta avancera.
  2. Lyssna på musik. Musik inspirerar och det kan vara skönt att höra något annat än sitt eget flås. Ibland gör flåsljudet att man mentalt känner sig tröttare än vad man faktiskt är. Då är det bra att stänga det ute. Skapa bra spellistor med musik som får igång dig på träningen, eller låna någon annans – på Spotify finns exempelvis många spellistor som tränande människor har lagt upp.
  3. Sluta innan du blir trött och planera in ditt nästa pass. De första löppassen du gör är det viktigt att sluta innan du blir alltför trött. Varför? Jo, du vill längta till nästa träningspass! Mentalt och fysiskt ska du känna att det här var en baggis och att du snart är redo att dra på dig löparskorna och ge dig ut igen. Boka in nästa träningstillfälle i kalendern med en gång. Först när löpningen blivit en vana för dig kan du ta i hårdare och bli rejält trött på träningen. Då kommer du i alla fall vilja ha mer ett par dagar senare.

Lycka till med din löpträning!