Stå dig stark

|

Jag brukar ofta prata om den osynliga korsetten av styrka och med det menar jag området runt mage och rygg. Med rätt balans och styrka får vi bättre hållning och kraft att både gå, sitta och stå.

 

 

Joseph Pilates kallade detta område för The Power House och inom många olika tränings- och hälsofilosofier är detta område just utgångspunkten för vår energi och livskraft.

Förenklat sett – med en stark rygg och en fungerande mage mår du bättre! Ur ett annat perspektiv – med bra hållning både ser och mår du bättre än om du hänger i axlarna och sitter böjd över bordet.

Bästa sättet att stå dig stark är att börja uppmärksamma ditt eget sätt att stå, sitta och gå. Till en början kan du säkert komma på dig själv att sjunka ihop vid busshållplatsen, stå och hänga i kön i mataffären eller bara gå med fötterna lätt släpandes efter dig. Nu är det dags att sträcka på dig och ditt liv! Med den fysiska aspekten av denna förlängning får du en bättre känsla i kroppen, vilket smittar av sig i tanken. Kropp, tanke och själ – allt sitter ihop.

Kropp, tanke och själ – allt sitter ihop.

Den röda tråden för att skapa balans när du går och står är andningen. Tänk på hur du andas. Visst andas vi utan att vi tänker på det, men med en medveten andning, eller vi kan säga andningsträning, blir den mer effektiv och gör gott för kropp och själ. Bästa sättet att dämpa stress är att fokusera på andningen och låta tankarna ta en liten paus.

Stå dig stark!

Den viktiga andningen

Andas rätt! Du kan öva din andning när du går och står, vilar, jobbar, sitter och tränar. En meditativ andning får du genom att andas in och ut genom näsan med stängd mun. Försök att göra inandningen lika lång som utandningen. Uppmärksamma tempot. Slappna av i ansiktet. Blunda gärna eller vila blicken på en punkt fram för dig.

Aktivera utandningen genom att pressa ut luften och dra magen inåt. Vid inandningen släpper du efter, låter magen expandera naturligt och luften strömma inåt. Vi kallar det för aktiv utandning och passiv inandning. Denna övning passar bra i alla sammanhang och framför allt när du behöver dämpa stress.

Ett annat sätt att träna din andning är att behålla lite aktivitet och spänning i magmusklerna både på in- och utandning. Tänk på den osynliga korsetten av styrka! Du kan välja att andas in genom näsan och sedan andas ut genom näsan eller munnen. Tänk på alla situationer där du bara står och väntar på något, som när du står i en kö. Här har du det perfekta tillfället att stå dig stark och fokusera på din andning och hållning. Tänk på alla situationer när du är i rörelse och ute och går, till och från jobbet, upp och ner för trapporna, fram och tillbaka till arbetsplatsen.

Fånga dagen och alla dessa vardagsstunder att träna din andning och på så sätt både dämpa stress och bygga styrka i kropp, tanke och själ. Många pratar om att det inte finns tid för träning, men tänk all tid du har att verka för din hälsa i vardagen. Alla dessa minuter blir till timmar av vardagsaktivitet.

Summeringen är således…

  1. Andas lugnt i alla lägen.
  2. Stå dig stark.
  3. Gå med bra hållning och glöm inte den osynliga korsetten hemma!

 

PS. Stort tack till Nova Park för möjligheten att filma i er vackra Water Lounge!