Tips till semesterträning

|

Har du tränat på bra hela året vill du inte att allt ska rasera när du går på några veckors semester. Men som tur är finns det grymma träningsmöjligheter även när du är långt från gymmet. Här är mina bästa tips.

En del gymråttor kan lätt bli skrämda av att inte ha tillgång till en träningslokal för att motionera. Men möjligheterna till aktivitet ute i friska luften är oändliga. Det gäller bara att vara påhittig, smart och att aktivt söka efter möjligheter till rörelseglädje.

Möjligheterna till aktivitet ute i friska luften är oändliga – det gäller bara att vara påhittig och smart.

Och har du inte riktigt kommit igång med träningen som du har önskat kan semestern vara ett bra tillfälle att börja. Du har färre ”måsten”, vädret är oftast skönt och träningen är smidig att få in i vardagen då du spontant är mer utomhus och rör på dig. Byt om till träningskläder och tillåt dig bli svettig.

  • Löpning, promenader, powerwalks går att göra på de flesta ställen. Har du lyxen att ha en lång strand i närheten: gå i sanden – extra jobbigt och kanon för ben och rumpa.
  • Är du ute och guppar på havet i en liten båt? Träna med din egen kroppsvikt – armhävningar, planka, crunches, benböj, utfall, burpees … listan är lång på allt du kan göra med enbart kroppsvikten. Dessutom har du ett stort hav (förhoppningsvis lagom varmt) där du kan simma. Simning är grym träning där hela kroppen får jobba.
  • Ett steg för att utveckla träningen med den egna kroppen är att ta med sig ett par redskap. Ett gummiband är en billig investering men möjliggör fler övningar. Ta med ett band på semestern. En annan rolig produkt är ett TRX-band som också tar liten plats och sedan enkelt kan fästas i ett träd eller liknande för tuff träning. Fyllda pet-flaskor med vatten eller sand utgör ett par bra hantlar för axel- och armträning.
  • Träna en dag, vila en dag. Det är något jag följer under mina semesterveckor. Med träning menar jag aktivitet som är pulshöjande och pågår i minst 20 minuter. I övrigt försöker jag ha en aktiv vardag där jag är ute och leker med mina barn, tar promenader och golfrundor med vänner.

Njut av din semester med långa frukostar, grillkvällar och ledig tid. Men det blir roligare att njuta av allt det goda om du även rör på dig, dessutom kommer det inte bli lika tufft att komma igång i höst som om du legat i en solstol fem veckor. Det är roligt att röra på sig och du kommer få mer energi över till annat.