Träna med ditt barn

|

Har du precis som jag en liten bebis hemma kan du varva allt härligt mys med träningspass tillsammans med den lille. Bebisar älskar att träna tillsammans med mamma/pappa, för i deras värld tror de att föräldern busar och leker med en.

Att vara förälder till små barn kräver en stark kropp för att undvika skador och genom att träna orkar du med din vardag. Här är mina favoritövningar:

Höftlyft

Lägg dig på rygg och placera bebisen längst ner på din mage. Håll i bebisen med dina händer under hela övningen. Sätt i fötterna i golvet och tryck upp höften så högt du kan mot taket, spänn rumpan. Håll emot på vägen ner och vänd sedan upp igen strax innan du nuddar marken.

Benböj

Starka ben är bra för att bära upp din kropp. Stå lite bredare än höftbrett och håll din bebis framför dig som på bilderna ovan. Spänn till i magen och tänk dig att du ska sätta dig bak på en stol. Gå så långt ner du kan utan att tappa din fina hållning. Spänn rumpan och jobba dig upp igen till startposition. Variera gärna genom att stå både höftbrett samt bredare för att koppla in lite olika muskler.

Att vara förälder till små barn kräver en stark kropp för att undvika skador och genom att träna orkar du med din vardag

Pushup med puss

En vanlig armhävning blir tusen gånger roligare om det ligger en söt bebis under dig som du får pussa varje gång du kommer ner. Välj själv om du står på tå eller på knä. Ju närmre du kommer med knäna desto lättare blir det, så anpassa efter egen förmåga. Håll händerna brett utanför bebisen och spänn magen innan du långsamt för ner din överkropp. Efter pussen trycker du upp kroppen igen. Upprepa så många gånger du orkar.

Press mot taket

Stå stadigt på marken med spänd mage. Håll i barnet och tryck bebisen upp mot taket. Håll emot på vägen ner.