Träna mage med en kompis – 3 övningar

|

Delad glädje är dubbel glädje! Träna tillsammans med en kompis och pusha varandra till att ta i hårdare. Här är tre effektiva och roliga övningar ni kan göra tillsammans där magmusklerna står i fokus.

Övning 1

Stå med fotsidorna mot varandra och ta tag i varandras händer. Tryck och drag och försök få den andra ur balans. När någon flyttar en av sina fötter har den andra vunnit och ni byter sida.

Träna tillsammans med en kompis och pusha varandra till att ta i hårdare.

Övning 2

En av er står upp, den andra lägger sig på rygg med huvudet framför kompisens fötter. Ta tag om kompisens vader så att du håller dig fast, lyft benen mot taket. Spänn dina magmuskler. Nu ska den som står upp putta benen mot golvet. Den som ligger ner spänner magen för att hålla emot och försöker kämpa för att behålla benen rakt upp i luften. Börja med att putta rakt fram, sedan varierar ni och puttar i olika riktningar. Svårast blir det när den liggande personen inte vet åt vilket håll hon eller han måste parera.

Övning 3

Sitt med ansiktena mot varandra, bredvid varandra med böjda ben – den enes lår ska nästan nudda den andras lår. Ta tag i varandras händer med den hand som är närmast kamraten. Luta er bakåt och sträck ut benen i luften. Håll statiskt tills någon nuddar golvet med fötterna. Då sätter ni er upp och börjar om. Byt gärna sida efter ett par rundor så att ni håller fast med andra armen istället.