Träna tabata – snabbt och effektivt

|

Vill du ha tuff, effektiv träning på kort tid är tabata-intervaller något för dig. Tabata är en träningsmetod som många började träna efter för ett par år sedan och fortfarande är det många som gillar upplägget. Det är perfekt för den som har svårt att få ihop vardagspusslet och vill få ut så mycket som möjligt på minsta möjliga tid.

Det var efter en studie av den japanska forskaren Dr. Izumi Tabata där det visade sig att fyra minuter av högintensiv träning kunde ge stora effekter på det aeroba och anaeroba energisystemet som träningsformen spred sig.

Det går att använda sig av tabata i rena konditionsformer som löpning, hopprep och cykling.

Tabataintervaller består av 20 sekunders hårt arbete och 10 sekunders vila som upprepas åtta gånger. Efter detta vilar man några minuter och sedan kan man upprepa sig om man vill med fyra nya minuter, gärna med en ny övning. Det går att använda sig av tabata i rena konditionsformer som löpning, hopprep och cykling. Men även styrkeövningar funkar fint. Gärna övningar där många muskelgrupper är med och jobbar som burpees (en kombination av en armhävning och ett upphopp), armhävningar och benböj.

Meningen är att man ska köra maximalt och bli rejält trött i varje intervall, men är du ovan skulle jag rekommendera att ta det något lugnare de två första intervallerna för att sedan öka.

Ett tips är att träna tabata tillsammans med en kompis för att pusha varandra att ta i det lilla extra när ni börjar bli trötta. Som sagt, det är träning under kort tid, men för att det ska bli effektivt krävs det att man tar i ordentligt också.

Lycka till!