Kom igång efter din förkylning

|

Under vår, höst och vinter – ja, de flesta årstider helt enkelt, är det många som snörvlar runt omkring oss och förkylningarna avlöser varandra. Precis när träningen går som bäst blir du sjuk. Supertrist! Men det är inget att göra åt, det drabbar oss alla och det gäller att ta nya friska tag.

Du ska absolut inte träna när du är sjuk, utan vänta tills du är frisk. Vid dessa besvär ska du vänta med träningen någon extra dag: huvudvärk, sjuk känsla i kroppen, ont i halsen, hosta som sitter djupt i bröstet, gult tjockt snor. Men, vid enbart lite lätt snuva om du känner dig pigg i kroppen kan du testa att träna, men avbryt om det känns värre.

Skynda långsamt

hellre ett styrkepass än ett konditionspass

Börja försiktigt med din träning efter en förkylning. Hellre ett styrkepass än ett konditionspass så behöver inte hjärtat jobba för fullt med en gång. Var noga med att äta direkt efter träningen för att ge kroppen kraft att återhämta sig.

Tränar du innan förkylningen gått över kan du bli sjukare igen och det kan förvärras. Så våga ta det lugnt och trappa sedan upp träningen successivt första veckan för att inte överanstränga kroppen. Snart kommer du vara på banan igen och du kommer märka att du efter enbart ett par träningspass känner dig lika stark som innan du blev sjuk.