Träna sent på kvällen

|

Personligen gillar jag bäst att träna på morgonen, men andra älskar att träna på kvällen. Och ska du träna sent på kvällen är det några saker som är bra att tänka på för att få en bra hälsa, må bra i magen och sova gott under natten.

”maten ska inte kännas tung i magen då du snart ska sova, men du behöver fylla på”

  1. Ät middag senast ett par timmar innan träningspasset. Du vill att kroppen ska vara inställd på att träna, inte på att bearbeta maten i magen. Det kan ge en obehaglig känsla under träningspasset.
  2. Efter träningen, ät kvällsmål. Bra mat kan vara en tallrik fil med müsli och/eller en smörgås med keso, avokado och kalkon på. Kanske en banan. Maten ska inte kännas tung i magen då du snart ska sova, men du behöver fylla på med bra näring efter träningspasset.
  3. Varva ner innan du ska sova. Har du tränat hårt kan det ibland vara svårt att komma till ro då kroppen är uppe i varv. Ett tips kan vara att köra en mental avslappning innan du går och lägger dig. Sätt på lugn musik, fokusera på att spänna och sedan slappna av i olika muskler, andas lugnt och djupt. Kanske har du en snäll partner som vill ge dig lite massage – grymt tips för att slappna av i kroppen!