Packa träningsväskan för bästa träningsresultat!

|

Vi är alla nybörjare någon gång och jag får många frågor från människor som vill börja träna på gym men är oroliga av flera anledningar. Hur ska jag klä mig? Vad behöver jag ha med mig?

 

Därför tänkte jag nu dela med mig av mina bästa tips till er för att få de bästa förutsättningarna att göra träningsupplevelsen så bekväm och bra som möjligt.

Träningsväskan

Välj gärna en väska med flera fack, då kan du dela upp var du lägger svettiga plagg, skor och andra saker som mellanmål, necessär och så vidare. Det bästa är att ha en ryggsäck för att skona ryggen om du bär runt mycket på väskan, men har du korta avstånd funkar såklart även andra väsktyper. I väskan är det bra att ha en plastpåse att lägga skitiga skor i samt svettiga träningskläder. Då är det enkelt att dra upp påsen när du kommer hem och du har allt som behöver tvättas eller luftas på ett och samma ställe.


Skorna är det viktigaste

Ska du enbart satsa på en sak är det träningsskorna. Där gör du din viktigaste investering för att kunna träna utan att dra på dig onödiga skador på grund av fel skor. Det bästa är att köpa nya skor, helst inte reavarorna där gummit kan ha blivit gammalt och det inte är lika bra dämpning. Skor har ett bäst före-datum och jag rekommenderar att byta minst en gång om året om du tränar mycket, max vartannat år.

Ska du enbart satsa på en sak är det träningsskorna.

Välj skor vars sula inte färgar av sig på golvet. Vill du träna aerobics och danspass rekommenderar jag en sko med bra dämpning och stöd runt foten. Tränar du styrka funkar en lättare och smidigare sko, vill du springa är en löparsko viktigt – gärna en som du får provspringa i när du testar den – och ska du träna spinning regelbundet är det bra att investera i ett par spinningskor som fördelar din tyngd på hela foten och du får ett bättre rundtramp när du cyklar. Personalen i sportbutiker brukar vara välutbildade och veta vilka skor som funkar till olika aktiviteter, så ta gärna hjälp av dem när du ska köpa nya. Gå inte enbart efter utseendet. Viktigast är trots allt funktionen.

Kläder ger ett skönare träningspass

I klädväg går det att bli hur avancerad som helst. Det finns specialkläder till olika träningstyper, det finns kläder som håller in och formar kroppen på olika sätt och det finns massor av snygga och funktionella träningskläder som leder bort svett. Men det behöver inte heller bli så dyrt. Du kan handla kläder allt eftersom, i början fungerar det att träna i gamla plagg, men snart kommer du säkert själv känna att du vill byta för en skönare träningsupplevelse.

Att träna i en gammal utsliten reklam-t-shirt i bomull skulle jag inte rekommendera, men som sagt, det funkar i nödfall. Svetten stannar kvar i plagget som blir tungt och du blir lätt kall. Då är det bättre att köpa en topp som är anpassad för träning i ett material som andas, håller dig torr och som följer med kroppen smidigt när du utför olika rörelser. Dessa finns att köpa för någon hundralapp upp till flera hundra, så det handlar helt enkelt om hur mycket man vill spendera. Det går att köpa billigare märken.

Har du lite större byst rekommenderar jag att satsa på en riktigt bra sportbehå. Du vill känna att bysten sitter på plats och att du kan röra dig obehindrat på träningen. Sedan är det en smaksak hur man vill ha sin sportbehå. För vissa passar det bättre med bygel, en del vill ha brottarrygg och så vidare. Testa dig fram.

Nertill är det lite smaksak om du vill träna i shorts, vida byxor eller träningstights. Det viktigaste är att du känner att du kan röra dig obehindrad i byxorna. Testa att sätta dig på huk, ta stora steg och dra upp knäna till magen när du provar. Ska du träna spinning rekommenderar jag ett par tightare byxor, har du fladdriga får du vika in dem i strumporna för att inte riskera att fastna i pedalerna.

Terese Alvén ger tips på hur du packar träningsväskan rätt för bättre träningsresultat. Presenteras av ProViva.

Vatten, mellanmål och småsaker

Men – det är inte bara viktigt att packa ner sådant som vi ska ha på oss när vi tränar. Vätskebalansen är viktig, och även om du inte behöver bälga i dig vatten under passet, det viktigaste är faktiskt att dricka kontnuerligt under hela dagen, är det bra att ha med sig en vattenflaska.

Annat som är bra är hänglås om inte gymmet har egna lås på skåpen, hårsnodd om du har långt hår, kanske en liten handduk om du svettas mycket under träningen samt en större till efter duschen. För att sedan slippa släpa på en massa tunga skönhetsprodukter rekommenderar jag att antingen hälla över ditt favoritschampo och balsam i reseförpackningar eller köpa på dig mindre flaskor för träningsväskan.

När du tränar är det också viktigt att äta bra, både innan och efter träningen. Det finns ofta att köpa på gymmen, men blir lätt dyrt i längden. Då är det bra att vara förberedd. En påse med torkad frukt och nötter kan vara bra att alltid ha i väskan för nödsituationer när du blir hungrig och kanske har glömt att ta med dig något att äta. Ska du träna efter jobbet, försök att göra iordning något på morgonen innan du går hemifrån. Du vill inte hoppa över ett träningspass bara för att du är hungrig och längtar hem till middagen. Ta med en banan, kanske en smörgås och eventuellt någon dryck.

För att sammanfatta: Det viktigaste är såklart att du tränar överhuvudtaget, sedan är det upp till dig hur mycket pengar du vill lägga ner på kläder och skor. Men, ska du satsa på någonting – köp bra skor. Resten kan du komplettera med allt eftersom. Kanske sätta upp mål för dig själv och belöna dig med nya träningskläder när du har nått dit.

Lycka till med din träning!