Träningstips till alla som sitter på kontor

|

Att sitta stilla på en kontorsstol åtta timmar mer eller mindre i sträck är inte att rekommendera för hälsan. Du blir seg, får lätt ont och presterar sämre. Med hjälp av mikropauser och smarta övningar får du upp energin utan att behöva ta hjälp av kaffekoppar och kanelbullar för snabba energikickar.

Frisk luft är guld värd för att få igång kropp och hjärna. En snabb runda runt kvarteret tar inte många minuter, men du kan tjäna enormt på det effektivitetsmässigt. Ska du samtala med en kollega, istället för att ta en kopp kaffe tillsammans – ta en promenad. Ni tänker bättre när ni rör på er, så slå två flugor i en smäll!

Ska du samtala med en kollega, istället för att ta en kopp kaffe tillsammans – ta en promenad.

Andra tips är att stå upp eller gå runt på kontoret när du pratar i telefon. Så fort det inte krävs av dig att du behöver sitta på din kontorsstol kan du resa dig upp. Göra tåhävningar är enkelt och tränar dina vader effektivt.

Fler arbetsgivare satsar på sina anställdas hälsa och investerar i höj-och sänkbara skrivbord, ergonomiska stolar samt pilatesbollar. Det tycker jag är toppen! Det underlättar det hälsosamma arbetet. Du behöver inte vara fysiskt aktiv hela dagen när du jobbar, men nu och då är det bra att ta in det i ditt arbete. Sitt någon timme på bollen efter lunch och stå kanske en stund på morgonen när du går igenom mejlen. Och när du sitter ner, påminn dig själv om att sträcka på dig, rulla bak axlarna och ha en lätt spänning i coremuskulaturen.

Alla små insatser tillsammans gör stor skillnad för din hälsa.