Trappa upp din träning

|

Får du inte längre resultat av din träning? Kör du på med dina inplanerade pass varje vecka utan att något händer? Då är det dags att trappa upp din träning och förändra den.

När vi är nybörjare i någon träningsform kommer oftast resultaten ganska snabbt. Kroppen lär sig rörelserna och kroppen förstår vad som krävs av den. Detta är kanon, för då får vi en extra push att fortsätta träna – det är roligt att se och känna resultat av vårt slit.

Kroppen är smart – efter ett tag vänjer den sig vid träningen om den ser ut på samma sätt.

Men kroppen är smart, och efter ett tag vänjer den sig vid träningen om den ser ut på samma sätt. Kroppen vill göra av med så lite energi som möjligt och lär sig därför att göra aktiviteterna på smartast sätt. Men genom att fortsätta ge kroppen nya utmaningar fortsätter resultaten att komma. Se därför till att trappa upp din träning. På vilket sätt du gör det beror på hur du tränar idag, vad du har för mål och hur mycket tid du vill lägga på din träning – och vad som är möjligt i ditt liv.

Här är några sätt att trappa upp träningen:

  • Lägg till ytterligare ett träningspass i veckan (men se till att vila minst en dag från träning varje vecka).
  • Träna intensivare – öka vikterna i gymmet, träna flera övningar i rad utan att vila emellan.
  • Förändra din träning – springer du alltid samma runda, spring motsatt håll eller spring på ett annat sätt, kanske kan du köra backintervaller, springa längre än vanligt eller kortare och snabbare.
  • Testa något nytt – utmana dig själv och testa en träningsform du inte har provat tidigare.