Tre tips som gör att träningen blir av

|

Har du svårt att få in träningen i din vardag? Vi stöter alla på motgång ibland, men sätt inte så höga krav på dig själv. Anpassa din träning till hur ditt liv ser ut just nu.

Vi går igenom olika livsfaser, ibland finns mer tid för träning och egen tid och ibland får vi det svårare att få alla pusselbitar på plats. Men träning ger dig energi och främjar en god hälsa, så prioritera den. Kom ihåg – lite träning är bättre än ingen träning.

Här är tre tips till hur du får in träningen i ditt liv:

Kom ihåg – lite träning är bättre än ingen träning!

  1. Boka träningstid med en kompis. Detta är bra av flera anledningar. Du kan vara social samtidigt som du tränar, ni kan pusha varandra att ta i hårdare och det blir svårare att avboka ett träningspass när du vet att någon annan väntar på dig. Dessutom är det väldigt roligt att träna tillsammans med andra!
  2. Träna nu! ”jag börjar på måndag”, ”imorgon då …” och så vidare är lätt att tänka. På morgonen kan du planera att träna på kvällen, men när kvällen kommer är du trött och kanske låter du latheten ta över. Låt inte detta ske. När du tänker att du ska träna – gör det nu. På med träningskläderna och kör ett pass. När du väl börjar röra på dig kommer du vilja ha mer av detta i ditt liv och då blir det enklare att få till träningspassen och vinna över latheten.
  3. Träna enkelt. Gör det inte komplicerat. Ett par träningsskor och sköna kläder är allt som krävs. Sedan kan du träna var du vill, när du vill. Ta en promenad eller joggingtur. Träna styrka vid en parkbänk eller hemma framför teven. Du hinner till och med göra några benböj när du väntar på att maten ska bli klar. Hitta dina träningstillfällen i vardagen och ta tillvara på dem. Gör det inte svårare än vad det är.

Lycka till!