Vad behöver du balansera just nu?

|

Det finns ett gammalt ordspråk som belyser det faktum att det enda som vi kan vara säkra på är att allt förändras hela tiden, det vill säga ”det enda som är beständigt är själva förändringen”. 

Detta gäller givetvis vår känsla och uppfattning om både oss själva och det som händer runt omkring oss. ”Att vakna på rätt sida” är ett annat gammalt uttryck som säger att vissa dagar börjar vi på topp och allt flyter som det ska medan andra dagar är som en kedjereaktion av saker som inte går som det var tänkt.

Vi reagerar hela tiden på allt som händer. Vi lever här och nu, minut för minut.

Vi reagerar hela tiden på allt som händer. Vi lever här och nu, minut för minut.

Sluta oroa dig för morgondagens utmaningar. Det är bara onödig energi som du förbrukar på något du inte kan påverka i nuet. Däremot kan du verka för din egen styrka, balans och smidighet idag så att du har bättre förutsättningar att påverka varje stund du möter i framtiden. Du bygger din morgondag nu.

Acceptera att du har olika växlar i livet. Ibland startar du långsamt. Andra gånger kör du smidigt och snabbt fram i dagen. Ibland får du motorstopp och kommer inte loss i din energi, handlingskraft eller glädje.

Men vi har en fantastisk gåva och det är vår tanke. Den kan givetvis vara vår värsta fiende om vi tappar kontrollen över den och tillåter den att köra för fort, okontrollerat och hopplöst.

Styrkan i din tanke är att du kan förändra den på en sekund och välja en annan, bättre tanke. Och när du tänker bättre tankar, förbättras din känsla. Du upplever det du tänker på ett eller annat sätt. Börja med att ta kontroll över din tanke. Lättare sagt än gjort. Tänk dig att yoga som är så populärt i sitt ursprung är en tankefilosofi, det vill säga ett system för att lära sig tankekontroll.

Styrkan i din tanke är att du kan förändra den på en sekund och välja en annan, bättre tanke.

Inom dig bor kraften till förändring, förbättring och framsteg i livet. Du är din största möjlighet, resurs och naturkraft. Det är bara att träna från insidan och ut. Motionera din tankekraft. Precis som en muskel i kroppen behöver träning för att utveckla styrka behöver du träning för att utveckla mental styrka.

Friskvård är en färskvara, det vill säga varje dag.

Ät rätt. Träna balanserat. Tänk klokt.