Vakna på rätt sätt

|

Med den här filmen och blogginlägget vill jag ge dig lite kreativa tankar och förslag på hur du på bästa sätt kan starta samt avsluta dagen för att balansera din energi.

 

 

Vakna långsamt

Ha gott om tid på morgonen. Vakna långsamt. Ställ klockan minst 15 minuter innan du behöver gå upp. Låt kroppen vakna sakta medan du fortsatt blundar.

Ansiktsmassage får fart på cirkulationen och gör att du ser piggare och mer utvilad ut.

Få fart på andningen och gör mjuka och sköna övningar som gör gott speciellt för din rygg. Har du svårt att vakna? Använd ansikts- eller fuktspray, det piggar upp direkt kan jag lova. Ansiktsmassage får fart på cirkulationen och gör att du ser piggare och mer utvilad ut.

Ha en bra kräm stående vid sängen och massera ansiktet ett par minuter. När du väl satt dig upp, sitt kvar ett par minuter vid sängkanten och rulla axlarna framåt, uppåt och bakåt, samt huvudet från sida till sida. Gå sakta ut till badrummet och var din bästa vän när du möter din spegelbild

 

Somna skönt

När dagen går mot sitt slut och det är dags att återhämta kraft och energi med nattens sömn är det viktigt att du varvar ner innan du lägger dig.

Helst ska du vila från dator, telefon och mejl tre timmar innan du sover.

Helst ska du vila från dator, telefon och mejl tre timmar innan du sover. Undvik att äta en stor måltid innan du lägger dig. Ta gott om tid på dig. Massera fötterna. Låt ryggen vila på en värmedyna. Njut av en skön och avkopplande stund. Blunda och fokusera på dina drömmar. Varför inte prova att beställa din perfekta nattbio?! Andningsövningar hjälper dig att somna lugnt och sova bättre. Meditera dig till ro.

Jag har en favoritprodukt som kallas kuddspray. Eteriska och lugnande dofter som lavendel sprider väldoft över sängen. Den har jag alltid med när jag är ute och reser. Då sprids doften av ”hemma” på vilket hotell jag än bor.

Dagarna kommer och går, börjar när vi vaknar och slutar när vi somnar. Balansera din dagliga energi genom att uppmärksamma och njuta lite extra av dessa stunder som en morgon- och kvällsritual. Se till att du har en säng som passar dig, att det är lagom temperatur, tillräckligt mörkt och att du undviker telefoner och datorer nära sängen. Vila – helt enkelt.