Vikten av vatten

|

En varm sommardag fyller vi automatiskt på med vätska eftersom vi oftast blir naturligt törstiga. Men det kan ändå vara svårt att få i sig tillräckligt med vatten. Särskilt om du tränar i varmt väder.

Jag jobbar mycket vid mitt skrivbord, och då ser jag alltid till att ha en fylld vattenflaska eller en karaff med vatten bredvid mig. Då får jag i mig den vattenmängd jag behöver kontinuerligt under dagen. Finns inte vattnet där glömmer jag lätt bort att dricka och det är först när jag blir riktigt törstig som jag påminns.

Mitt första tips är därför att se till att du har vatten tillgängligt och dricka lite i taget under hela dagen. Ska du träna på kvällen och svettas ut en massa är det viktigaste att dricka under dagen. Bälgar du i dig vatten under ett träningspass för att törsten kommer kan du uppleva obehag och att vattnet skvalpar omkring i magen. Din prestationsförmåga sänks när du är törstig och har för låg vätskebalans i kroppen. Se därför till att dricka.

Det är supergott och nyttigt att pimpa vattnet! Ha i citron, apelsin, melon, gurka eller hallon – hitta den smak som du tycker är godast.

Vatten är det bästa att dricka, men en del gillar inte att dricka det som det är. Då går det bra att pimpa vattnet. Det är supergott – och nyttigt – att ha i citron, apelsin, melon, gurka eller hallon. Hitta den smak som du tycker är godast.

Hur mycket du ska dricka är olika från person till person – som med allt annat handlar det om balans. Men ett par liter om dagen mår de flesta bra av. Sedan påverkas det hur varmt det är och vad du gör för aktiviteter. Dessutom ingår det olika mängd vatten i olika livsmedel. Men generellt – se till att dricka mer när du svettas mera.