Viktiga vardagsmotionen

|

Att enbart svettas och flåsa tre gånger i veckan gör inte att du kommer i form. Det hjälper såklart till och det är viktigt att anstränga hjärta och muskler mer ibland – gärna runt 30 minuter om dagen om man slår ut det på hela veckan. Men, vardagsmotionen är minst lika viktig.

Åker du buss/bil/tunnelbana till jobbet? Sitter du på ett kontor hela dagen? Landar du i soffan direkt efter middagen – och sedan går och sover? Vi är bortskämda i vår vardag och behöver inte röra på oss lika mycket som förr för att fungera i ett normalt liv. Numera går det att beställa hem mat från affären och det mesta finns inom räckhåll. Men våra kroppar behöver fortfarande motion. Vi mår inte bra av att sitta stilla för länge och inte få några rörelsepauser

Vi mår inte bra av att sitta stilla för länge och inte få några rörelsepauser.

Tjusningen med vardagsmotionen är att det varken behöver vara svårt eller jobbigt. Det handlar bara om att vara medveten om sina val och välja rätt.

5 vardagssmarta tips

  1. ta trappan istället för hissen
  2. promenera över till kollegan istället för att skicka onödiga mejl med någon fråga
  3. ta en kort promenad på lunchen, kanske testa en lunchrestaurang några kvarter bort
  4. lek med dina barn (eller någon kompis barn) – sparka fotboll, åk pulka, gå på utflykt – listan kan göras lång…
  5. kliv av bussen/tunnelbanan någon station tidigare och promenera. Frisk luft gör att du blir piggare och tänker bättre.

Mitt bästa knep för mer vardagsmotion är att inte äga något busskort. Nu funkar detta såklart inte för alla, men jag jobbar och bor inne i stan. Dagligen finns det möjlighet för mig att ta buss eller tunnelbana dit jag ska, men jag går eller cyklar oftast. Det känns dyrt att betala för att åka kommunalt kortare sträckor och så får jag mer vardagsmotion på köpet. Dessutom hinner jag ofta ringa något samtal, upptäcker nya stadsdelar samt slipper trängas med stressade storstadsbor.

  • Joakim Nystrom

    Brukar faktiskt ta en promenad åt något helt annat håll än till jobbet och sen ta åka kollektivt dit. Så jag får användning för både busskort och fötter. :)